2020. gada 10. septembrī Valsts sekretāru sanāksmē izsludināts Ārlietu ministrijas izstrādātais Ministru kabineta noteikumu projekts “Konsulārā reģistra noteikumi” (turpmāk – projekts).
Konsulārais reģistrs ir Ārlietu ministrijas uzturēta informācijas sistēma, kurā personas brīvprātīgi iekļauj ziņas par plānotajiem ceļojumiem (īstermiņa uzturēšanās ārvalstīs, kas nepārsniedz trīs mēnešus). Konsulārajā reģistrā iekļautā informācija tiek izmantota konsulārās palīdzības sniegšanai.
Konsulārais reģistrs darbojas kopš 2012. gada, tomēr šogad, ārkārtējās situācijas laikā, organizējot apjomīgu valstspiederīgo repatriāciju, konsulārais dienests saskārās ar tehniskiem esošā Konsulārā reģistra ierobežojumiem, kas apgrūtināja dienesta darbu, sniedzot operatīvu konsulāro palīdzību ārvalstīs esošajiem Latvijas valstspiederīgajiem. Tādēļ projektā paredzēts pilnveidot Konsulāro reģistru, lai padarītu to ērtāku gan ceļotājiem, gan konsulārās palīdzības sniedzējiem.
Piemēram, ceļotāji Konsulārajā reģistrā varēs iekļaut informāciju par sevi vai savā aizgādībā vai aizbildnībā esošajiem nepilngadīgajiem bērniem, veicot reģistrāciju, personas dati tiks salāgoti ar Fizisko personu reģistra (Iedzīvotāju reģistra) datiem, kas novērsīs kļūdu iespēju. Savukārt tūroperatoriem Konsulārajā reģistrā paredzēta iespēja ievadīt ziņas par organizētiem tūrisma braucieniem.
Reģistrēšanās Konsulārajā reģistrā ir brīvprātīga un nav priekšnoteikums konsulārās palīdzības saņemšanai, ja persona ir nonākusi ārkārtas situācijā ārvalstīs.
Ministru kabineta noteikumu projekts pieejams šeit un līdz ar projekta izsludināšanu tas tiek nodots starpinstitūciju saskaņošanai. Projekts tiek saskaņots arī ar Latvijas Tūrisma Aģentu un Operatoru Asociāciju (ALTA).